Пропонуємо комплекс практичних підходів, який має назву секвенційноїмоделі допомоги дітям з аутизмом. Це комплекс вправ, який виконується системно, послідовно ускладнюючись.

Така модель працює з дітьми будь-якого віку, що мають розлади в роботі сенсорних систем та емоційно-вольові порушення. Саме ці типи порушень характерні, передусім, для дітей з розладами аутичного спектру.

Вправа 1.
Масаж всього тіла долонями
Опис вправи: вибираємо найприємнішу дитині форму для масажу. Починаємо з розігріваючого масажу – погладжування, можна супроводжувати примовками. Переходимо до більш динамічних форм:
• «Дощик». Легке плескання кінчиками пальців по поверхні тіла. Сила тиску поступово збільшується.
• «Рубання». Легкі удари ребром долоні під різним кутом до тіла дитини.
• «Човник». Дорослий складає долоні човником і плескає ними по тілу дитини.
• «Тісто». Дорослий розминає тіло дитини, ніби місить тісто.
• «Кулачки». Масаж виконується кулачками, притискаючи їх до тіла дитини.
• «Черв'ячок». Зібрати шкіру дитини пальцями й легенько пересувати її знизу догори.
• «Гусачок». Пощипування тіла дитини кінчиками пальців.
Погладжування тіла дитини долонями, здійснюючи колові рухи.
Час виконання - 30 секунд на одну частину тіла.

Вправа 2.
Масаж долоні
Опис вправи: під час виконання вправи потрібно називати частину долоні, яку затискаємо:
• «Затискання». Трохи сильніше затискаємо руку, палець, пізніше інші частини руки (пізніше ноги) своїми долонями, називаючи при цьому частину тіла, з якою відбувається взаємодія.
• «Їжачок». Масаж долоні дитини ґумовим м'ячиком з шипами.
Час виконання - 30 секунд на долоню.

Вправа 3.
Вправи для долоні й пальців - "Закрий - відкрий".
Опис вправи: дорослий допомагає дитині стулити кулачок і відкрити його.
Час виконання - 30 секунд на кожну руку.

Вправа 4.
Масаж стоп
Опис вправ:
• «Притискання». Дорослий притискає руками стопи дитини. Дії супроводжує називанням частин стопи, з якими взаємодіє.
• «Їжачок». Використовується ґумові м'ячики з шипами різної твердості (починаємо з найм'якшого). Крутимо м'ячиком, змінюючи силу натиску, натискаючи на стопу і називаючи частину ноги, з якою взаємодіє м'ячик.
Час виконання - 30 секунд на стопу.

Вправа 5.
Обстукування стопи
Опис вправи «Постукування»: обстукуємо стопу з перемінною силою, називаючи частину ноги, з якою взаємодіємо.
Час виконання - 30 секунд на стопу.

Вправа 6.
Масаж обличчя долонею
Опис вправ:
• «Дощик». Делікатно постукуємо кінчиками пальців по обличчю, називаючи його частини.
• «Гусачок». Легенько пощипуємо, називаючи частини обличчя.
• «Кішечка». Погладжуємо частини обличчя долонею, називаючи їх.
Час виконання - від 15 секунд до 1 хвилини. Час збільшуємо поступово.

Вправа 7.
Масаж ротової порожнини щіточкою для зубів
Опис вправи: використовуємо для вправи щіточку для зубів з м’якою щетиною. Перед масажем зволожуємо щіточку теплою водою. Масуємо дуже делікатно зуби, десна, внутрішню частину ротової порожнини: внутрішню частину щік, піднебіння й язик. Спочатку, якщо дитина не дозволяє вкласти щітку до ротової порожнини, можна масувати легенько губи, поступово просуваючись до масажу в ротовій порожнині (можна почати масаж тильною стороною щітки).
Час виконання - 15-30 секунд. Час збільшуємо поступово.

Вправа 8.
Виповзання
Опис вправи: дитина лежить на животі (на підлозі), руки витягнуті вперед. Зверху лягає дорослий навхрест (спираючись на свої руки і коліна) так, щоб його живіт був на талії дитини, таким чином створюючи перепону для виповзання. Дитині потрібно виповзти з-під пресу. Якщо у дитини не виходить, треба їй допомогти, виставляючи ноги та руки в потрібне положення.
Час виконання підбирається індивідуально.

Вправа 9.
Перекочування
Опис : вправу виконуємо на твердій поверхні (твердий килимок, матрац).
Якщо дитина не зможе самостійно виконати цю вправу, то дорослий може сам перекладати руки і ноги дитини. Можна разом з дитиною перекочуватися, тримаючи її на собі. Перекочування можна робити почергово то в одну, то в другу сторону.
Час виконання підбирається індивідуально.

Вправа 10.
Підскакування на двох ногах
Опис вправ:
«Підскакування на двох ногах»: Вправу слід виконувати босоніж для профілактики плоскостопості і додаткової стимуляції.
Вправу починаємо від підстрибування на місці на двох ногах. Спочатку дитині допомагає дорослий, який тримає дитину за руки і підскакує разом з нею в такт. Коли дитина вже підстрибує самостійно, дорослий перестає допомагати. Прагнемо, щоб дитина стрибала самостійно. Під час виконання цієї вправи слідкуємо, щоб дитина тримала спину рівно.
«Зіскакування»:
Зіскакування обома ногами на підлогу з предмету (лава, стільчик, висотою 20-30 см).
Час виконання підбирається індивідуально.

Вправа 11.
Вставання
Опис вправи: дитині необхідно показати, як треба присісти або допомогти їй це зробити (дорослий знаходиться за спиною дитини, тримає її за руки і допомагає присісти). Потрібно присісти та обхопити руками коліна. З такого положення дитина піднімається у повний зріст і піднімає руки вгору Стопи при цьому не відриваються від підлоги.
Час виконання - починати з 2-3 разів.

Вправа 12.
Водіння очима за предметом
Опис вправи: саджаємо дитину і сідаємо навпроти неї. У руці дорослого знаходиться іграшка (або інший предмет), який цікавить дитину. Просимо дитину, щоб вона водила поглядом за тією іграшкою. Іграшку рухаємо вниз, вгору, вбік по скошеній лінії, по колу, крутимо нею вісімку.
Час виконання - 30 секунд-1 хвилина. Час збільшуємо поступово.

Вправа 13.
Слухання шепотіння
Опис вправи: безпосередньо на вухо дитини шепочемо позитивну інформацію, яка її стосується (я тебе люблю, ти найкращий хлопчик; нейтральну інформацію чи віршики). Почергово шепочемо то до лівого, то до правого вуха. Вправу можна виконувати або в час, відведений для вправи, або ж впродовж дня, декілька разів повторюючи її.
Час виконання - 1 хвилина.

Вправа 14.
Показ картинок «Кольори»
Опис вправи: у будь-який зручний час посадити дитину перед собою. Показувати картки по черзі і називати колір: «червоний», «жовтий», «зелений», «синій» (без будь-яких інших пояснень, конкретно: «червоний» і т. д.).
Наступний раз показувати картку іншою стороною, де записано назву кольору (друковане слово, наприклад: «червоний»). Виконання вправи повторюється багаторазово та залежить від готовності дитини працювати.
Час виконання - сприймання кожної картинки 3-5 секунд.

Варто пригадати, що кожна дитина індивідуальна і неповторна! Тому під час заняття потрібно індивідуально підходити до кожної дитини, допомагати, підтримувати, підказувати, повторювати по декілька разів, якщо це буде потрібно.

Кiлькiсть переглядiв: 161