Дискалькулія і акалькулія
Дискалькулія і акалькулія – це розлади здібностей до арифметики. У багатьох джерелах дані терміни використовуються як взаємозамінні синоніми, однак між ними існує відмінність.
• Акалькулія є набутим синдромом. Вона виникає в дитячому та дорослому віці внаслідок різних впливів на кору головного мозку, або на тлі психологічних та неврологічних захворювань.
• Дискалькулія – вроджений або набутий в ранньому дитячому віці патологічний стан, що виражається в нездатності до вивчення і розуміння арифметичних операцій, а також у нерозумінні поняття «число», і невміння оперувати цифрами і числами. Даний синдром розглядають як специфічний розлад розвитку.
Види дискалькулії і акалькулії:
• АРІФМЕРІЯ - нездатність оперувати числами;
• ЦИФРОВА - нездатність розпізнавати цифри;
• ПРОСТОРОВА - при виконанні обчислювальних дій, ігнорується частину завдання, написану на іншій стороні аркуша);
• ГЕНЕРАЛІЗОВАНА - розлад широкого спектру математичних функцій; супроводжується розумовою відсталістю;
• ВЕРБАЛЬНА - обчислювальні операції можуть успішно виконуватися, але при цьому дитина нездатна називати числа, символи, кількості, поняття або математичні операції. Одним з найбільш поширених симптомів - нездатність до виконання простого завдання перерахунку;
• ПРАКТОГНОСТИЧНА - нездатність до абстрактного рахунку предметів, розподілу предметів в залежності від таких характеристик, як кількість, форма;
• ЛЕКСИЧНА - відсутність розуміння математичних операцій, нездатність виконувати завдання через нерозуміння суті операцій, порушення просторово-візуальних процесів;
• ГРАФІЧНА - характеризується нездатністю конвертувати вербально пред'явлену цифру в її графічний символ, замінити словесне уявлення чисел їх символами або навіть просто скопіювати написане число, знаки;
• ПСЕВДОДИСКАЛЬКУЛИЯ – знижені математичні здібності внаслідок небажання вчитися. На поведінковому рівні псевдодіскалькулія може проявлятися в формах, подібних до акалькулії і дискалькулії, але при цьому не бути наслідком травми головного мозку або порушень функціонування головного мозку, що проявляються в процесі розвитку.
Симптоми:
• порушення здатності лічити;
• невміння оперувати цифрами і числами;
• нездатність до вивчення і розуміння арифметичних операцій;
• складності при записі чисел і математичних символів;
• труднощі при необхідності назвати математичні дії, поняття.
Прийоми навчально-корекційної роботи:
• Лічба (предмети, картки, лічильні палички, пальці);
• Знайомство з числом і цифрою (ліплення, штрихування, замальовування, обведення пальцем, викладання з елементів, багаторазове прописування в зошиті («рука в руці», по олівцю, самостійно));
• Робота з числовим рядом (числова лінійка, викладання, «Числа розгубились», «Пропущене число»,«Сусіди числа»);
• Порівняння чисел (на конкретному матеріалі, конкретний матеріал і числа, числа з опорою на числовий рядок);
• Десятковий склад (на конкретному матеріалі);
• Арифметичні дії (на конкретному матеріалі (лічильний матеріал, лічильні палички, пальці), умовні позначки).