Дислексія у дітей

/Files/photogallery/copy_copy_posibnik-inkluziya-v-zdo8839-62636524627089_small11.jpg

Дислексія – часткове своєрідне порушення процесу читання, що характеризується несформованістю вищих психічних функцій.

Розлади читання можливі не лише у дітей з інтелектуальними порушеннями, а й у дітей, що мають нормальний інтелект, збережене усне мовлення, повноцінний зір і слух, але у яких існує несформованість певних психічних процесів, які перешкоджають оволодінню даною навичкою.

Факторами розвитку дислексії можуть слугувати: патології вагітності та пологів,генетичні особливості, порушення мовленнєвого розвитку, органічні ураження мозку, ліворукість.

Помилки читання на початкових етапах зустрічаються у всіх дітей. Це не є показником дислексії. Згодом у більшості дітей ці помилки зникають.

Батьки дислексиків в якийсь момент помічають, що дитина ніяк не може оволодіти абеткою, хоча всі однолітки давно та без проблем з цим впоралися. Це дивує, бо дитина добре говорить, активна та комунікабельна, але ніяк не може запам’ятати написання літер. Проблема в тому, що дитина не може вивчити алфавіт, потім не може зв’язати літери у склади, не розуміє те, що прочитала, та не може це переказати, неправильно ставить наголос. Для дислексиків характерне «вгадувальне» читання. Вони більшою мірою придумують закінчення слів. Вони запам’ятовують образ слова для того, щоб зрозуміти написане. У дислексиків такі помилки залишаються і носять стійкий специфічний характер.

На що варто звернути увагу батькам, або ознаки дислексії:

· дитина пропускає букви або слова при читанні;

· міняє місцями або плутає букви, пише літери дзеркально;

· змінює послідовність слів у реченні;

· пропускає рядок при читанні;

· відгадує слово за першими літерами, додумує закінчення;

· заміняє та змішує звуки при читанні;

· запинається або зупиняється, прискорюється або сповільнюється при читанні;

· не розуміє прочитаного, не може переказати;

· ігнорує знаки пунктуації, неправильно ставить наголос;

· занадто старається, концентрується під час читання, через що сильно втомлюється.

Для читання необхідний достатній рівень розвитку мовлення, фонематичного слуху, просторових уявлень, зорового сприйняття. Якщо якась із цих сфер не розвинута до певного рівня, дислексія має ту чи іншу форму:

  • Фонематична – діти плутають літери подібні за звучанням, пропускають склади та слова. Часто супроводжує мовленнєві розлади.
  • Семантична –техніка читання на достатньому рівні, але дитина не запам'ятовує зміст прочитаного, не може переказати.
  • Аграматична –проблеми узгодження слів за відмінками, родами, числом.
  • Мнестична –недостатньо засвоєно зв'язок між буквами і звуками, що вони позначають. Діти плутають літери через низький рівень зорової пам яті.
  • Оптична –слабкість зорового сприйняття. В процесі читання плутають рядки, погано орієнтуються в тексті, на сторінці, присутня “дзеркальність”.

Для психолого-педагогічної корекції підбирають спеціальні вправи для розвитку недорозвиненої функії:

- при порушенні зорового сприйняття навчають дитину завжди проговорювати при читанні;

- при оптичній формі дислексії використовують вправи для розвитку зорового сприйняття, уваги, пам'яті. Це різноманітні лабіринти, коректурна правка, задачі на знаходження відмінностей у малюнках, відновлення малюнка по пам’яті, відтворення за зразком. Для засвоєння образу літер корисно ліпити їх з пластиліну, складати із паличок. Графічні диктанти допоможуть з розвитком просторових уявлень. Якщо важко утримувати рядок, закривають текст нижче аркушем паперу, або “віконечком для читання”;

- при фонематичній дислексії корисні вправи на розпізнавання звуків у слові, звуковий розбір слів, підбір слід до звукових схем. Дитині пропонують показати картку, в назві якої є певний звук, складати слова з літер;

- при семантичній дислексії читання автоматичне – зміст прочитаного не сприймається. Корисно складати план тексту перед переказом, виконувати словникову роботу, використовувати мнемотаблиці.

Підтримка від батьків

- Завжди підтримуйте дитину! Поясніть, що її мозок унікальний і сприймає літери та цифри не так, як інші люди, що це зазвичай ознака обдарованих людей.

- Завдання батьків — максимально адаптувати дитину в соціумі, розкрити її найкращі сторони.

Поради для вчителів

Батьки мають обов’язково розказати вчителям, що у їхньої дитини дислексія. Ось поради вчителям:

- застосувати індивідуальний підхід до дитини;

- не змушувати читати чи писати перед класом, щоб не завдати дитині психологічної травми;

- уникати надмірної фіксації «помилок» дитини, не виправляти червоною ручкою і вигадати індивідуальну систему заохочень;

- акцентувати увагу на сильних сторонах і талантах дитини.

Позбавитись дислексії зовсім вдається рідко. Задача батьків, педагогів – мінімізувати вплив розладу.
Кiлькiсть переглядiв: 193