Дошкільний вік (від 2,5 до 5 років) - прекрасний період у житті дитини. У дитячому віці вона навчилась довіряти своїм батькам. Коли вона навчилась ходити, вона стала трохи більш самостійною. У дошкільному віці дитина використовує довіру і незалежність, щоб досліджувати нові формати гри (наприклад, гру на уяву) або нове середовище (наприклад, дитячий садок).

Дошкільнятам потрібно навчитися робити власний вибір і відчувати задоволення від цього. Як сказав відомий американський психолог Ерік Еріксон, «головне завдання дошкільного віку - навчитися проявляти ініціативу соціально прийнятними способами».

Стиль мислення і навчання дітей дошкільного віку можна описати такою фразою: «У тебе є те, що ти бачиш». Дошкільнята розуміють навколишній світ буквально. Наприклад, якщо розрізати дитині шматок торта на чотири частини, а її братові такий же шматок - на дві частини, дитина буде думати, що у неї в два рази більше частування. Вона буде пояснювати це тим, що чотири шматочки - це більше, ніж два. Дошкільник може почати дружити з іншою дитиною через те, що у неї є щось привабливе (наприклад, гарна сукня або нова іграшка).

Дорослі відіграють важливу роль у житті дошкільника, дозволяючи йому проявляти ініціативу і досліджувати навколишній світ. Поведінка дорослих, їх життєва позиція і стиль мислення впливають на розвиток дошкільників. Те, як вони розмовляють між собою і з дітьми, допомагає дошкільнятам розвинути мовні навички. Важливо, щоб дорослі давали дітям можливість вигадувати собі гри. Це допомагає їм краще розуміти себе і оточуючих, а також розвивати уяву.

У цій статті ми розглянемо основні етапи розвитку дітей у дошкільному віці, а також поради про те, як батьки можуть сприяти їх розвитку. Особливу увагу ми приділимо таким питанням, як ігри на уяву, підготовка до школи та ранній розвиток грамотності.

Розвиток дитини у віці 2,5-5 років

Кожна дитина росте й розвивається у своєму темпі. У різний час у неї проявляються різні показники розвитку. Розглянемо показники, які зазвичай виявляються у дітей у віці від 2,5 до 5 років у різних сферах (фізичний розвиток, спілкування тощо). Показники в списках розміщені в міру їх появи у дитини - від ранніх до більш пізніх.

Показники фізичного розвитку

  • Дитина розвиває силу і координацію рухів.
  • Дитина краще контролює рухи рук і пальців.
  • Дитина вміє зав'язувати шнурки.
  • Дитина вміє застібати ґудзики та блискавки.
  • Дитина вміє бити і ловити м'яч.
  • Дитина вміє забивати цвяхи.
  • Дитина самостійно одягається і взувається.
  • Дитина самостійно ходить у туалет.
  • Дитина малює олівцями і фарбами.
  • Дитина вміє вирізати ножицями.
  • Дитина вміє нанизувати намистини на нитку.
  • Дитина вміє стрибати на місці і заплигувати на сходинку або невисоку лавку.

Як батьки можуть допомогти в розвитку дитини

  • Забезпечте дитину предметами, які будуть розвивати у неї дрібну моторику. Це можуть бути олівці, фломастери, ножиці, пазли, кубики, намисто, пластилін тощо.
  • Забезпечте дитину предметами, які будуть розвивати у неї великі м'язи. Це можуть бути м'ячі, триколісний велосипед, скакалка тощо.
  • Обмежте дитині час перегляду телевізора. Дитина повинна навчитися отримувати задоволення від фізичної активності. Створіть вдома середовище, яке буде мотивувати її до фізичної активності.
  • Плануйте прогулянки всією сім'єю в місцевому парку.

Мислення і навчання

  • У дитини розвивається цікавість.
  • Дитина вчиться встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.
  • Дитина розпізнає букви і цифри.
  • Дитина розуміє подібності та відмінності.
  • У дитини з'являється поняття часу.
  • Дитина розпізнає кольори, форми і текстури.
  • У дитини проявляється провідна рука: права чи ліва.
  • У дитини розвивається пам'ять.
  • Дитина починає розвивати практичні навички.

Як батьки можуть допомогти у розвитку дитини

  • Ставте дитині відкриті питання («Як ти зрозумів, що потрібно поєднати ці деталі пазла?»).
  • Дайте дитині можливість експериментувати. Наприклад, змішуйте з нею фарби різних кольорів. Опускайте в банку з водою різні предмети (камінець, перо, пробку тощо) і запропонуйте вгадати, що з предметів потоне, а що залишиться на поверхні.
  • Повісьте в спальні дитини годинник. Складіть розпорядок дня дитини і повісьте його на видному місці (наприклад, на холодильник).
  • Використовуючи обрізки тканини різної текстури та кольорів, зшийте для дитини ковдру.
  • Зробіть для дитини картки для запам'ятовування слів. На картках повинні бути зображення тварин, предметів тощо.
  • Заохочуйте дитину розповідати про події з минулого. Наприклад, говоріть їй: «Розкажи мені про сьогоднішній день. Чим ти займався? З ким ти грався?»

Вираження почуттів

  • Дитина стає ласкавою.
  • У дитини розвивається почуття гумору.
  • Дитина легко надихається і розчаровується.
  • Дитина може демонструвати сильні почуття страху, радості, гніву, любові.
  • Дитина може вимагати до себе уваги за допомогою своєї поведінки.

Як батьки можуть допомогти у розвитку дитини

  • Допоможіть дитині визначати і висловлювати свої емоції в усній формі, наприклад: «Ти виглядаєш так, ніби тобі сумно. У тебе щось сталося в школі?»
  • Заохочуйте дитину розповідати про свої почуття, визнайте, що це допоможе вам зблизитися з нею.
  • Уважно спостерігайте за дитиною, слухайте її та реагуйте на її емоції.
  • Купіть дитині м'які іграшки чи ляльки, щоб вона могла висловлювати емоції в іграх на уяву (наприклад, втішити ляльку, що плаче, помирити посварених плюшевих ведмедів тощо).

Усвідомлення себе і інших людей

  • Дитина проявляє самостійність і грає в ігри на уяву.
  • Дитина може контролювати себе.
  • Дитина ділиться іграшками з однолітками і дотримується черги в іграх.
  • Дитина заводить друзів.
  • Дитина проявляє повагу до чужих речей.
  • Дитина запам'ятовує своє ім'я, прізвище, адресу, номер телефону, вік і стать.

Як батьки можуть допомогти у розвитку дитини

  • Надайте дитині можливість працювати самостійно або в невеликих групах (наприклад, заохочуйте дітей разом зібрати пазл або встановіть дитині час, коли вона повинна залишатися сама і читати книгу).
  • Створюйте дитині середовище для гри на уяву.
  • Давайте дитині просту роботу. Наприклад, доручайте їй поливати квіти, витирати пил з меблів або прибирати іграшки.

Спілкування

  • Дитина починає ставити багато питань.
  • Словниковий запас дитини стрімко збільшується.
  • Дитина підтримує більш складні бесіди, ніж раніше.
  • Дитина любить придумувати і розповідати історії.
  • Дитина впізнає у словах літери, які є в її імені.
  • Дитина намагається писати своє ім'я.
  • Дитина впізнає знайомі пісні та мелодії.
  • Дитина правильно формує речення.
  • Дитина може залагоджувати конфлікти з однолітками за допомогою слів.

Як батьки можуть допомогти у розвитку дитини

  • Заохочуйте дитину ставити запитання.
  • Спілкуйтеся з дитиною, наприклад, за вечерею або перед сном. Навчіть дитину писати своє ім'я. Дайте їй можливість попрактикуватися в цьому.
  • Купіть дитині іграшкові музичні інструменти (наприклад, барабани, шейкери тощо) і дозвольте грати на них.

Ігри на уяву

Дошкільнята люблять гратися, особливо, якщо гра включає їх фантазію. Цей особливий різновид гри називається грою на уяву, вона дуже важлива для розвитку дошкільнят. У міру того, як навички мислення розвиваються в дошкільному віці, діти можуть придумувати і розповідати історії про те, як розвивалися ті чи інші події. Гра на уяву - це чудовий спосіб для дитини розвивати такі навички, як:

  • планування. Дитина може продумувати, де відбуваються уявні події (наприклад, на пляжі), ролі (наприклад, рятувальник) і які предмети для цього необхідні (наприклад, свисток, ласти, рятувальний жилет, пляжний рушник тощо);
  • вирішення проблем і здатність йти на компроміс, наприклад, «Зараз я буду рятувальником і врятую вас, а наступного разу ви зможете врятувати мене»;
  • спілкування за допомогою слів і дій;
  • вираження емоцій (наприклад, якщо дитина грає роль страшного звіра, ви можете зобразити переляк);
  • творчі здібності і фантазія. Гра на уяву стає складнішою в міру того, як дитина стає старшою. Наприклад, якщо раніше вона грала роль рибалки, то тепер може стати дослідником підводного світу або шукати скарби на затонулому кораблі;
  • пам'ять. Дитина має улюблені сюжети та розігрує їх знову і знову.

Ви можете допомогти дитині в розвитку, створюючи середовище, яке сприяє грі на уяву. Наприклад:

  • створіть місце для гри на уяву і дайте для цього різні предмети: головні убори, одяг, кухонне і канцелярське приладдя тощо. Виділіть місце, де дитина зможе зберігати реквізит для ігор. Наприклад, для одягу вона може використовувати стару вішалку, а для інших предметів - кошик для білизни;
  • заохочуйте дитину розповідати про свої ігри на уяву. Попросіть її описати свою гру: ким вона була? Чому вона вибрала саме цю роль? Що вона робила під час гри? Але не варто ставити питання, коли дитина грається. Ви можете зруйнувати потік її фантазії, якщо їй доведеться переключитися на пояснення;
  • грайте в ігри на уяву з дитиною. Ви можете розвинути фантазію дитини ще більше, якщо будете придумувати нові сюжети для ігор, за допомогою яких будете вчити дитину нових слів;
  • граючись з дитиною, дотримуйтесь її вказівок. Психологи стверджують, що діти стають більш самостійними, коли батьки слідують їхньому плану гри. Наприклад, ви можете зіграти з дитиною в чаювання, купання ляльок, у ресторан, салон краси, бібліотеку тощо;
  • звертайте увагу на те, які сюжети для ігор вибирає дитина. Дослідження показують, що дитина, яка вибирає жорстокі сюжети для ігор на уяву, частіше відчуває злість і менш схильна до співпраці з однолітками. Прикладами жорстоких сюжетів можуть бути ігри в монстрів, у поліцейських, які переслідують грабіжників тощо.

Підготовка до школи

Коли дошкільний вік закінчується, батьки стурбовані тим, щоб якомога краще підготувати дитину до школи. Якщо дитина готова, початок шкільного життя проходить комфортно і для неї самої, і для всієї родини.

Перехід від дошкільного до шкільного віку передбачає зміни в стосунках дитини з батьками і однолітками. Одні взаємини закінчуються, а на зміну їм приходять інші. З цього приводу діти часто відчувають змішані почуття. Наприклад, дитина може відчувати смуток від того, що закінчується її навчання в дитячому садку, і тривогу від того, що їй треба йти до школи. Якщо дитина зможе адаптуватися до таких змін, вона позитивно сприйме майбутнє навчання у школі.

Розглянемо кілька порад, які допоможуть підготувати дитину до школи.

  • Сходіть з дитиною до школи до початку навчального року. По можливості зустріньтеся з учителем дитини. Дайте дитині можливість оглянути клас, у якому вона буде вчитися.
  • Розпитайте вчителя про те, що чекає дитину в перший рік навчання. Чи є в школі група продовженого дня? Чи передбачений у ній денний сон? Чи їдять діти в їдальні? Чи обслуговують вони себе самі під час прийому їжі, чи їм накривають на стіл?
  • Поступово включайте нові заняття в повсякденне життя дитини. Наприклад, якщо в школі діти обідають в їдальні і самі приносять їжу до свого столу, потренуйтеся вдома. Нехай дитина потренується ставити тарілку з їжею на піднос і нести його до столу. Якщо в школі не передбачений денний сон, поступово скорочуйте його час за кілька місяців до початку навчання. Якщо дитина ходить до дитячого садка, поговоріть з вихователем, щоб він не змушував дитину спати вдень.
  • Поговоріть з дитиною про те, що зміниться і що залишиться колишнім. Наприклад, деякі дитсадкові друзі дитини можуть стати її однокласниками, але вона також зможе завести нових друзів. Психологи стверджують, що дитині легше пристосуватися до школи, якщо в одному класі з нею вчаться її друзі. Дізнайтеся, чи буде хтось із друзів дитини вчитися з нею в одному класі. Якщо ні, познайомтеся з родиною, чия дитина буде вчитися з вашою в одному класі і живе поблизу. Учитель надасть вам необхідну інформацію.
  • Заохочуйте дитину ділитися своїми почуттями з приводу майбутнього навчання в школі.

Навчання дитини грамотності

Щоб розвинути у дитини необхідні мовні навички (говоріння, слухання, читання і письмо), дорослі повинні придумати для неї цікаві заняття.

Діти, які в початкових класах погано читають, відчувають труднощі у навчанні письма. Вони гірше знають букви, гірше розуміють, що вимова слова відрізняється від його написання. У цілому їх мовні навички розвинені гірше.

Діти, які читають з раннього віку, знають алфавіт, розуміють сенс письмового тексту, розпізнають знайомі слова і вже в початкових класах можуть читати досить швидко.

Щоб навчити дитину читати, ви можете використовувати такі дії:

  • навчити її рахувати;
  • вивчити з нею букви і звуки;
  • пояснити, що вимова слів може відрізнятися від їх написання;
  • на власному прикладі пробудити її інтерес до читання;
  • читати разом з нею, а потім мотивувати її читати самостійно.

Ключові поняття в розвитку грамотності у дошкільників

  • Фонетична компетентність

Це поняття означає розпізнавання звуків і розуміння значень слів, вимовлених усно. Наприклад, дитина, у якої добре розвинений даний навик, розуміє, коли слова римуються, може ділити слова на склади і навпаки - об'єднувати склади в слова. Дитина розуміє, коли кілька слів починаються з одного і того ж звука (наприклад, мама, м'яч, море) або закінчуються одним і тим же звуком (наприклад, кіт, кит, рот).

  • Фонематичне сприйняття

Це просунута форма фонетичної компетентності - розуміння того, як звуки в усному мовленні співвідносяться з буквами на письмі. Фонематичне сприйняття дозволяє дітям вимовляти написані слова.

Як батьки можуть розвинути грамотність дитини

  • Показуйте дитині хороший приклад: пишіть замітки, списки покупок і домашніх справ. Використовуйте в мові нові для дитини слова під час звичайних розмов і читання книг. Читайте разом журнали.
  • Придумуйте для дитини цікаві заняття, які будуть розвивати у неї мовні навички. Співайте пісні, придумуйте рими до слів, читайте разом з нею книги, грайте зі словами і звуками кожен день. Говоріть про слова і звуки як про об'єкти, які можна досліджувати і з якими можна експериментувати. Допоможіть дитині збільшувати словниковий запас.
  • Забезпечте дитину всім, що їй необхідно для читання і письма - ручками, олівцями, папером, словниками, журналами та ін. Вигадуйте дитині заняття: запропонуйте їй підписати листівку, скласти список покупок, знайти в журналі певну статтю тощо. Зрештою, запишіть її в бібліотеку. Читання книг дитині - один з кращих способів провести час разом з дошкільням. Читання допомагає дитині розпізнавати звуки, зрозуміти співвідношення звуків і букв і розвивати грамотність.

Висновок

Дошкільний вік - час активного розвитку дитини. Самостійність та ініціативність дитини дозволяють їй по-новому досліджувати навколишній світ. Перед батьками та вихователями стоїть важливе завдання - дати їй можливості для розвитку фізичної, емоційної та пізнавальної сфер, а також навичок спілкування. Запропоновані рекомендації допоможуть створити позитивне творче середовище, у якому дитина буде процвітати.

Кiлькiсть переглядiв: 231