Розвиток уваги на різних вікових етапах відбувається по-різному.

Проблема уваги школярів є досить поширеною. Не всі діти можуть якісно та усвідомлено сприймати навчальний матеріал. Проте варто пам’ятати, що увагу не лише можна, але й потрібно розвивати. Як це зробити, які є особливості розвитку уваги на різних вікових етапах, про її формування, порушення та причини виникнення розказалаОлена Черниш, психологиня в галузі розвитку емоційного інтелекту, корекції невротичних розладів, наслідків психологічної травми та проблем розвитку особистості.

Розвиток уваги – це психічний стан, який дозволяє бути успішними у будь-якому виді діяльності.

Вчителі знають: там де є неуспішність, коли важко засвоювати навчальний матеріал – потрібно шукати проблеми в увазі, адже це те, що видно і те, без чого дитину навчити не можна, – зазначає психологиня.

Пані Черниш наголошує, що увагу розвивати окремо від всіх інших психічних процесів неможливо, адже всі вони тісно взаємопов'язані:

Разом із розвитком уваги ми розвиваємо пам’ять, мислення, мовлення, уяву. Проте увага є особливою, тому що саме ця форма психічної активності напряму пов'язана із хвильовими процесами й бере участь у всій психічній діяльності особистості.

Спікерка підкреслює, що під час розгляду загальних характеристик розвитку можна говорити про незворотність всіх процесів, які ми розвиваємо в особистості. Саме те, що було сформовано в дитинстві виступає підґрунтям для появи нових умінь, які переходять в навички:

Згідно з характеристикою розвитку особистості, вона може або прогресувати, або регресувати.

Психологиня каже, що в контексті теми уваги важлива й нерівномірність розвитку: якщо у групі 30 дітей, то потрібно пам’ятати, що вони мають абсолютно різні показники.

Олена Черниш визначає такі характеристики розвитку:

· цілісність;

· пластичність;

· компенсація.

Розвиток уваги на різних вікових етапах визначається по-різному.

Малюки приходять у світ із мимовільною увагою. Після пів року життя, вони реагують на різкі зміни подразників – саме тоді з’являється первинна предметна діяльність (дитина досліджує предмет).

Якщо батьки турбуються про те, аби підтримувати допитливість та пізнання дітей, тоді буде розвиток довільної уваги.

У однорічної дитини виявляється орієнтувально-дослідницька діяльність, а вже у 2 роки починає формуватися характер та зачатки довільної уваги.

Дитина середнього дошкільного віку (від 4 до 5 років) має непогані прояви довільної уваги та може зосереджуватись на задачі. Цей процес формується в результаті цілеспрямованого впливу і батьків і вихователів.

Пані Черниш підкреслила, що дошкільний період – це фундамент, і якщо що він буде неякісним, то в школі вчителі будуть виправляти його наслідки.

Увага першокласника довільна, її складно розподілити, особливо між контролем своєї поведінки та розв'язуванням задач: учень 1 класу не може концентрувати увагу протягом всього уроку, він стомлюється, адже змінюється режим. Адаптація дитини до змін відбувається від 6 до 9 місяців. Саме тому НУШ та психологи зробили 1 клас напівігровим.

У 3 – 4 класі важливий не інтерес, в цьому віці дитина вже сама здатна докладати зусиль. Тому й довільна увага формується поступово, але до кінця початкової школи вона сформована.

Олена Черниш зазначає, що вчитель повинен бути емоційним, пам'ятати про моменти, які мотивують, аби вплинути на належне формування довільної уваги школярів:

Є велика небезпека, що саме через неправильний організований педагогічний процес дитина може відчути себе некомпетентною та неповноцінною.

Також вона додає, що діти настільки різні й підтягувати 9їх під єдині вимоги не зовсім коректно.

У будь-якому віці увага не є стійкою і на те є певніпричини(найбільш яскраві в початковій школі):

· недостатня розумова активність;

· високі труднощі в навчанні;

· перевтома;

· стан здоров’я.

Психологиня зазначила, що увагу учня характеризує: зосередженість, стійкість, обсяг і розподіл уваги, перемикання, порушення, які можуть виражатись у втомі, нестійкості.

Причин відволікання уваги може бути безліч, спікерка визначила основні:

1. неповне навантаження;

2. недостатня сформованість вольових якостей;

3. інертність уваги;

4. гіперактивність.

Пані Черниш говорить, що увага залежить й від інтересів дитини, особливо помітно це у підлітків.При тому, що увага у них не стійка, її можна спровокувати: у підлітковому віці самоконтроль і саморегуляція формуються досить активно.

Для того, аби привернути увагу школярів, додати новизниварто правильно побудувати урок:підготувати цікавий матеріал, обрати правильну форму викладу та підібрати дієві методи роботи.

Щоб урок пройшов вдало,Олена Чернишподілилась вправами (розміщені в додатку), які допоможуть розвинути увагу школярів на різних вікових етапах.

Пропонуємо переглянути вебінар психологині, після якого ви дізнаєтесь багато корисної та потрібної інформації.

wym-1604316176755

Кiлькiсть переглядiв: 106