Іграшки в житті дитини відіграють важливу роль, а гра для неї – це справжня робота. Для того, щоб розвинути мовлення дитини від 3 до 5 років, іграшки потрібні різноманітні. А граючи з дитиною, Ви формуватимете не лише мовлення, а й паралельно розвиватимете мислення, увагу, уяву, дрібну моторику тощо.

До розвиваючих іграшок для дітей від 3 до 5 років відносять такі: ляльки, м’ячі, кубики, конструктори, будівельні набори, пірамідки, пазли, мотрійки, книги, настільні ігри, технічні іграшки, сюжетно-рольові іграшки, іграшки для вулиці (пісочні набори), музичні інструменти, фарби, олівці, глина, пластилін та багато інших.

Як розвивати мовлення дитини від 3 до 5 років

Мовлення у дітей від 3 до 5 років розвивається особливо швидко. Активний словник малюків з кожним днем поповнюється новими словами і поступово розширюється. Саме у цьому віці з’являється новий вид діяльності – сюжетно-рольова гра, яка дає ще більший поштовх до розвитку мовлення та мовленнєвої взаємодії з дорослими та однолітками. Діти поволі засвоюють граматичну будову мовлення, починають говорити багатослівними реченнями, у них формується зв’язне монологічне мовлення. Швидко розвивається та удосконалюється фонематичний слух, поступово з’являється здатність до звукового аналізу слів.

Для мовленнєвого, а також всебічного розвитку дитини використовуйте найрізноманітніші іграшки та ігри з ними.

Спортивний куточок

Дітям у будь-якому віці дуже важливо достатньо часу приділяти фізичній активності. Для цього на допомогу батькам приходять м’ячі, скакалки, обручі, кеглі та інші спортивні предмети. Зі спортивними іграшками можуть грати діти будь-якого віку. Такі ігри можуть бути як без правил, так і чітко організованими, з продуманою метою. Наприклад, можна просто кидати м’яч один одному для розвитку зорово-моторної координації. А можна кидати дитині м’яча і закріплювати узагальнюючі поняття. Наприклад, дорослий перераховує овочі, фрукти і ягоди, на кожне слово кидаючи дитині м’яч, а дитина повинна його ловити лише тоді, коли почує ту чи іншу назву фрукта, в інших випадках вона відкидає м’яч вбік.)

УВАГА! СЛІДКУЙТЕ, ЩОБ, ГРАЮЧИСЬ СПОРТИВНИМИ ІГРАШКАМИ, ДІТИ ЗМІНЮВАЛИ ПОЛОЖЕННЯ ТІЛА І НАВАНТАЖЕННЯ НА РІЗНІ ДІЛЯНКИ ТІЛА. ОБОВ’ЯЗКОВО СЛІД ЗМІНЮВАТИ ЗАДІЯНУ РУКУ ЧИ НОГУ, ЧЕРГУЮЧИ ВПРАВИ СПЕРШУ ПРАВОЮ, А ПОТІМ ЛІВОЮ. НАПРИКЛАД, НАДМІРНЕ ЗАХОПЛЕННЯ ГРОЮ В КЕГЛІ МОЖЕ З ЧАСОМ ПРИЗВЕСТИ ДО ВИКРИВЛЕНЬ ХРЕБТА.

Настільні ігри

  • Лото – одна з найпопулярніших настільних ігор. Вона допомагає засвоїти класифікацію предметів та усвідомити зв’язки між ними, є гарним помічником в засвоєнні правильної вимови звуків. Лото розвиває увагу, швидкість орієнтування, виховує зосередженість.
  • Доміно допоможе в розвитку логічного мислення та уваги, навчить грати за правилами.
  • Мозаїка, пазли та шнурівки прекрасно розвивають дрібну моторику, просторове бачення, точність і координацію рухів.
  • Настільні ігри із завданнями (так звані «бродилки») є дуже цікавими для дітей і бувають різних рівнів складності. І хоча настільні ігри часто передбачають виграш або програш, для дітей від 3 до 5 років весь зміст полягає в самому процесі гри. Діти радіють, коли знайдуть потрібну картинку чи перемістять фішку. Їх дії приносять більше задоволення, ніж необхідність виграти.

Увага! Купуйте гру дитині відповідно до вказаного віку на упаковці. Не бажано купувати настільні ігри (та й будь-які інші) «на виріст»! В результаті дитина почне ставитись до ігор, як до чогось важкого й нецікавого.

Дидактичні або навчальні ігри

Граючись дидактичними іграшками, діти здобувають певні знання, опановують нові вміння та навички. Такі іграшки створені для розвитку розумової активності дитини. Граючись з ними, дитина вчиться розрізняти і співставляти кольори, форми та величини предметів, рахувати, отримує знання про якость і кількість предметів.

Ігри з картинками

Добре, якщо серед дитячих іграшок будуть ще й предметні картинки з зображенням тварин, посуду, меблів, дерев тощо. Їх можна використовувати для різноманітних ігор і завдань. Наприклад, усіх тварин можна поділити на диких і свійських та «розселити» в коробочку-ліс, коробочку-зоопарк, коробочку-ферму.

Читаємо книги

Книга – це одне з найулюбленіших та корисних занять для дітей різних вікових категорій. Адже книга допомагає дитині навчитись переказувати, фантазувати, збагачувати словниковий запас, розвиває зв’язне мовлення, абстрактне мислення, пам’ять, творчу уяву.

Сюжетно-рольові іграшки

Сюжетно-рольові ігри допомагають малюкам усвідомити своє місце в суспільстві та дозволяють почуватись дорослими. Дітям дуже подобаються іграшки, які відображають дорослий побут (іграшковий телефон, посуд, праска, набір інструментів, лікарський набір тощо). З їх допомогою інтенсивно розвивається мовлення, збагачується словник дитини та вдосконалюються навички мовленнєвої взаємодії з однолітками та дорослими.

Конструювання

Кубики, бруски, цеглини, конструктори… З дерева, з пластику, з металу… Безмежний простір для творчості! Однак, щоб дитина довго не залишалась на етапі хаотичних дій з кубиками та фігурами, дорослому необхідно показати їй, що і яким чином можна збудувати. Будь-яка найпростіша споруда вимагає від дитини вміння мислити, зосередитись, терпляче ставитись до процесу.

Батькам слід пам’ятати, що у різному віці дітям подобаються різні іграшки. А якщо Ви хочете, щоб придбана іграшка не просто стояла на полиці та була «для колекції» або ж «для асортименту», не обмежуйте свою роль лише покупкою.

Кожну нову іграшку слід не просто дати дитині. Про нову річ потрібно все розповісти, пояснити та показати, як з нею гратися і обов’язково приєднатися до гри. Лише в такому випадку іграшка буде дійсно розвиваючою!

Кiлькiсть переглядiв: 388