Усі сфери діяльності людини містять в собі пізнавальний елемент. Починаючи з самого народження дитина пізнає навколишній світ, звикає до нього, накопичує досвід та враження, вчиться керувати почуттями та формувати власні судження. А батьки та найближчі родичі сприяють повноцінному пізнавальному розвитку малюка. І саме від їх свідомого турботливого ставлення до формування та розвитку вмінь і навичок дитини залежить кінцевий результат. А байдужість та неуважність з боку батьків до пізнавального розвитку малюків негативно позначиться на розвитку дитини в цілому.

Відомий французький драматург Мольєр казав: «Усі люди цікавляться навколишнім світом з колиски».

Ранній вік – накопичення сенсорного досвіду


За допомогою власних експериментів, використовуючи органи чуттів малюки освоюють ознаки предметів, вчаться визначати їх форму, розмір, колір тощо. Батьки, застосовуючи найпростіші завдання, можуть допомогти дитині навчитися визначати основні властивості предметів. Наприклад, металева монета потоне, паперовий та пластмасовий предмет буде плавати на поверхні, а клаптик паперу розмокне і зіпсується.

Дуже важливо сформувати у малюків розуміння внутрішніх (прихованих) характеристик предмета – тих, які не можна відчути на дотик, але які характеризують призначення і функцію предмета (для чого він існує і як ним користуватись). Наприклад, гребінець – це предмет, яким розчісують волосся.

Дошкільний вік – розвиток кругозору та пізнавальних інтересів

В період дошкільного дитинства батькам слід приділити особливу увагу розвитку пізнавальних процесів. Саме в дошкільні роки формуються основні уявлення про навколишній світ, з’являється цікавість до всього нового. Дітей цього віку ще називають «чомучками». І якщо батьки цю цікавість до навколишнього будуть задовольняти, у дитини розвиватимуться творчі здібності та прагнення до самостійної дослідницької діяльності.

Пізнавальний розвиток дітей 3 років. Поради логопеда

Збагачуйте та розширюйте словниковий запас малюка, знайомлячи його з членами родини, їх іменами, родинними зв’язками (дідусь, братик, дядько тощо).

Одного разу під час логопедичного заняття я запитала у дівчинки:

-У тебе є сестра?
- Так. ЇЇ звати Маринка, - відповіла дівчинка.
-А у Маринки є сестра?
-Ні, немає.
- Скільки дітей у вашій сім’ї?
- Двоє.
-У тебе є сестричка?
-Так, одна сестричка.
-А вона має сестричку?
-Ні.
-Ти її сестричка?
-Так.
-Тоді у неї теж є сестричка?
-Ні.

Такі ситуації не поодинокі. Якщо ж взяти ляльки, то дитина з їх допомогою зможе прийти до правильних висновків і дати відповідь на запитання правильно.

Знайомте малюків з усіма предметами, що їх оточують, їхніми ознаками, функціями, властивостями, зокрема смаковими характеристиками продуктів харчування (солодкий, солоний, кислий, гіркий). Познайомившись з кольорами та формами, відшуковуйте їх у предметах навколо.

Формуйте у дитини вміння орієнтуватись у просторі кімнати (на стільці, біля вікна, під столом) та відносно власного тіла (ліворуч, праворуч, зліва, справа). Поступово з приміщення переходьте до об’єктів, які знаходяться на вулиці. Знайомте з їх зовнішніми ознаками, функціями.

Обов’язково звертайте увагу малюків на явища природи в різні пори року, знайомте з тваринами (свійські, дикі), частинами їх тіла (лапи, хвіст тощо), порівнюйте з частинами тіла у людини та інших тварин (у білочки – хутро, а у риби – луска), звертайте увагу на голоси, які видають звірі, характерні особливості їх пересування і поведінки тощо. Таку ж роботу проведіть з рослинами, а також зі всім, з чим зіштовхується маля. Згодом можна переходити і до абстрактних понять (космос, планети).

Спонукайте дітей до різних видів діяльності: спостерігайте, експериментуйте з предметами, заохочуйте цікавість малюків.

Чому «чомучки» не ходять до логопеда?

Насправді, навіть «чомучка» може не вміти правильно вимовляти звук [р]. І, можливо, такому «чомучці» в майбутньому все ж доведеться зустрітись з логопедом. Однак у «чомучок» майже ніколи не буває проблем з формуванням та висловлюванням власних думок, з розвитком зв’язного мовлення, з граматичним оформлення речень, їх словниковий запас часто набагато перевищує вікову норму. «Чомучки» на відмінно переказують, без жодних проблем описують предмети та картинки, їх мовлення зазвичай чітке і зрозуміле.

Усіма доступними способами заохочуйте прояви зацікавленості дитини. Своїм власним прикладом, вчинками та емоціями демонструйте інтерес до навколишнього світу. Адже «чомучками» не народжуються! «Чомучками» стають поряд з люблячими, уважними та терплячими батьками!

Кiлькiсть переглядiв: 139